27 januari 2011

it's times like these you learn to live again...it's times like these you learn to love again


Perth är en Cittaslow-stad. Vi är inte helt säkra på vad det betyder, men vi har fått för oss att det har med ekomedvetenhet och fair trade att göra. Kanske inte. Men ändå. I lilla Perth finns det i alla fall en mycket liten hälsokostaffär och mittemot den finns en annan, likadan, fast mer medicinsk. Dit gick jag idag. Först till den ena, sen till den andra. Ekovänligt schampo utan en massa tillägg, deodorant utan aluminium och alkohol. Glutenfritt bröd, örtte, soyayoghurt med bärsmak och ägg. Tyvärr inte äggfria. Nu tänker ni kanske att jag har gått och blivit hälsogalen alternativt superallergisk mot allt möjligt. Men lugn kära ni, jag bara provar. Utesluter det ena efter det andra för att se om det förbättrar min hälsa. Och bättrar på mitt ekotänk. (Förlåt mamma, jag vet att man inte får säga tänk!) Och så tänker jag såhär: ibland ska det vara lite dyrare. Det kan vara värt det. Inte för att jag har stora resurser; det handlar mer om att känna sig bekväm med sina inköp. Min filosofi lyder: om du har råd att köpa dyra produkter kan du lika gärna köpa ekologiskt/fair trade. Har du inte råd är det helt okej att köpa det allra billigaste, bara du inte lägger pengar du egentligen inte har på exempelvis "finschampo" bara för att det är en märkesvara. Lägg det miljövänliga alternativet i korgen istället. Toapapper t.ex. Alla bäckar små.

Det får räcka med föreläsning för idag. Jag är ju trots allt bara människa. Och jag har inte insett förrän nu vad de andra alternativen innebär. I've got a lot to learn...

Ps. Jag och Therese har börjat magdansa på hemmaplan. Kolla in den här videon för att se exakt hur synkade och graciösa vi är när vi står och vevar på armar och ben i vardagsrummet varje morgon: http://www.youtube.com/watch?v=XOMtF6irGNg
Pps. vårt band Halfland finns äntligen på myspace. Titta gärna in och lyssna! www.myspace.com/halfland
H

3 kommentarer:

  1. Precis sa dar ser vi ut, Skottlands motsvarighet till Neeeeena och Veeeena. Halfland rules!

    Gud sa valtalig jag var idag va?

    SvaraRadera
  2. Har försökt följa ert träningsprogram via youtube och det var minsann krävande, inte minst för armarna! Men lite skönt.... Min kurs i egyptisk folkdans (!) var lättare!

    Här går vi annars och väntar på att våren ska komma snart - fast det är nog lite för tidigt.

    SvaraRadera
  3. Det är ju egentligen fantastiskt att man kan bli så bra på bild. Däremot kan jag säga att det är tur att det inte är jag som var med i träningsvideon...

    SvaraRadera