8 september 2009

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so." - The Hitchhikers' Guide to the Galaxy

Idag är det tisdag. Jag försökte hitta citatet ur "Liftarens guide till galaxen" som just tar upp en tisdag, men det verkar vara spårlöst försvunnet. Kanske nästa tisdag.

Ute regnar det som vanligt och hunden vägrar gå ut. Fast igår regnade det faktiskt inte. Vridet att det är den enda dagen man går i skolan som solen lyser - så fort det är ledigt regnar det. Dumma Gud. Igår gick i alla fall jag och några klasskompisar på bio, för att undslippa det vackra vädret, och såg "Funny People" med Adam Sandler och Seth Rogen. Den var inte så rolig, mest sorglig faktiskt. Och 2½ timmar lång (!) vilket förtog upplevelsen något. Dock kan jag numera konstatera att jag har en Seth Rogen-fetisch. Skräckblandad förtjusning där.

Nu hittade jag det! Sean Biggerstaff; jag visste att jag kunde lita på dig!
"Second star to the left and sideways til Tuesday".

vatten mellan springorna
ett steg
och ett till
dånande tystnad skar
revor mellan fader himmel och moder jord
en framåtlutning som bevis på regression
inte mycker mer
tom
tömd
tomhet
t.o.m

Nu ska jag göra lite efterforskningar på soul som är vårt första projekt. Som avslutning kommer här en liten gåta tillägnad mormor:

Tre bröder i samma hus till slut,
som alla ser väldigt olika ut.
Men söker du skilja dem från varandra,
så liknar envar de båda andra.
Den förste är inte det, kommer först sedan,
den andre är inte där, har varit där redan,
blott den tredje är där; han är kortast att skåda,
men dock den som skapar de andra båda,
fast han själv blott finns till i det ögonblick då
nummer ett utav bröderna blir nummer två.
För söker du honom ser du bara
en av de andra i brödernas skara.
Är de tre kanske ett? eller tre, vadfalls?
Eller är de blott två? Eller ingen alls?
Och kan du namnen på bröderna ge,
så nämner du mäktiga härskare tre,
som behärskar tillsammans ett mäktigt rike,
och själva är riket, som like vid like.

- ur "Momo eller kampen om tiden" av Michael Ende

H

3 kommentarer:

  1. Hejsan gumman!
    Jag är glad att du hittat nya kompisar som du kan gå på bio med, hoppas ni kankse kommer lite lättare överens än vad vi gjorde då vi skulle gå ;) Saknar dig min allra käraste simkompis! Jag hoppas allt är fint med dig Hannah? :) Hann du få med dig bilderna från engångskameran, i så fall, sitter de uppe?
    Tänker på dig stumpan! Stor stor KRAM <3

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag kan gissa gåtans svar, men väntar tills jag hört vad din mormor säger...Kul att det blivit lite mer flyt igen!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Hej Hanni! Har hittat hit nu! Tänkte att du kan ju visa dem vår soulfilm?! ;)
    Mår du bra? Trivs du? Jag saknar dig! Puss

    SvaraRadera